Header Ads

10 citate Octavian Paler care imi plac

1. De dimineaţă, mi-am amintit de mare. M-am revăzut la CostineÅŸti, unde am descoperit plăcerea de a mă arunca, ieÅŸind din valuri, pe nisipul cald. Abia depăşisem treizeci de ani. ÃŽnchiriam două camere într-o casă ţărănească, foarte aproape de mare, de unde ne duceam prin grădină la plajă. Rămâneam acolo până la prânz, iar după-amiaza jucam pinacle. Eram patru. Uneori ne opream, tăiam un pepene în patru ÅŸi îl mâncam, mânjindu-ne pielea bronzată cu zeama roÅŸie picurată din feliile pe care le devoram până la coajă, după care ne spălam la fântână pe mâini ÅŸi jucam mai departe. Din cei patru, doi au murit. Eu am îmbătrânit. Dar plaja va fi rămas aceeaÅŸi, invadată de alte trupuri bronzate, dimineÅ£ile trebuie să fie ÅŸi acum, acolo, dimineÅ£i fără cer, iar marea se clatină, cu siguranţă, la ţărm la fel de îmbietoare, când nu o agită valurile. Åži, fireÅŸte, vor rămâne tot aÅŸa când din cei patru nu va mai exista nimeni. Cu minunata ÅŸi teribila ei nepăsare, pe care noi nu o vom putea învăţa niciodată, natura uită tot, chiar ÅŸi pe cei care au avut naivitatea să creadă că, măcar, la mare nu există decât prezent.    Autoportret într-o oglindă spartă

2. Trecutul trăieşte, e viu, ia parte la prezent, îl influenţează şi se schimbă în funcţie de ceea ce ni se întâmplă. Unele amintiri scad în importanţă, pălesc, altele, dimpotrivă, capătă înţelesuri noi la care nu ne-am gândit înainte. Devin, din fleacuri, momente esenţiale. De aceea, azi, înţeleg că destinul se ascunde, deseori, în cea mai cenuşie şi insesizabilă banalitate.


3. Nimeni nu există pentru altul. Nu există decât cursa fiecăruia. În clipa în care se opreşte, moare.

4.  Nu ÅŸtiu dacă aÅ£i trăit vreodată o asemenea stare. Nu eÅŸti nici mort, nici viu. Te simÅ£i caun foc care abia mai pâlpâie, gata să se stingă. Stai cu ochii deschiÅŸi, te uiÅ£i într-un punct fix, dar nu vezi nimic. Åži nici nu te gândeÅŸti la nimic decât la propria ta oboseală de a trăi ÅŸi de a muri. Răstignit undeva între viaţă ÅŸi moarte, nu eÅŸti bun pentru niciuna dintre ele. Parcă pluteÅŸti în derivă ÅŸi aÅŸtepÅ£i să fii aruncat pe un mal, ori al vieÅ£ii, ori al morÅ£ii, Å£i-e egal.

 5.  Lângă o mare, în timp ce soarele domneÅŸte singur deasupra plajei, nu mai e nevoie de nicio retorică pentru a da un înÅ£eles vieÅ£ii. Trupul singur umple lacunele filosofiei. El găseÅŸte o mângâiere într-un adevăr care pe filosofi nu-i satisface: ca există.    Caminante

6.  Adevărata “măsură” a vieÅ£ii unui om nu se poate obÅ£ine decât prin “lipsa de măsură”, dorind “fără măsură”, îndrăznind “fără măsură”, iubind “fără măsură”.    Convorbiri cu Octavian Paler
7. Ceea ce nu trăim la timp, nu mai trăim niciodată.

8. In deÅŸert, se zice, nu se duc decât îndrăgostiÅ£ii ÅŸi nebunii. Eu mai cunosc o categorie, în care mă includ. Cei care nu se descurcă prea bine în vacarm ÅŸi tânjesc după un loc de unde, speriindu-se de izolare, să se întoarcă pocăiÅ£i în societate.    Drumuri prin memorie

9.  ÃŽncepem să murim când nu mai avem puterea de a alege.    Scrisori imaginare

10. Noi suntem ca un cântec, nu credeÈ›i?  Un cântec nu se poate cânta niciodată de la sfârÅŸit spre început. Trebuie să-l cânÅ£i totdeauna Ã®ndreptându-te spre sfârÅŸit.






No comments